Bokföring, Ekonomiförvaltning, Nooga
Monitorföretag: Bokföring enligt behoven hos ett tillverkande företag
04.09.2023
Tillverkande företag har mycket att hålla reda på i sin verksamhet. Verksamheten innefattar allt ifrån materialbehov och lagerhantering till försäljning och fakturering. Trots alla processer hos ett tillverkande företag behöver verksamheten vara överskådlig och hanteringen av processerna behändiga. Därför väljer många produktionsföretag att sköta bokföringen i ett så kallat ERP-system, ett ekonomiförvaltningsprogram särskilt utvecklat för tillverkande företag. Vi på Nooga vill hjälpa företag att sköta sin ekonomi på ett smidigare sätt och samarbetar därför med tillverkande företag i det ERP-system som kunden använder.
Monitor ERP är ett exempel på ett ERP-system som en del av våra kunder använder och Nooga sköter då bokföringen i kundens Monitor-system. ERP-system lämpar sig särskilt för tillverkande företag eftersom det är specifikt uppbyggt för att stöda processerna och underlätta planeringen i det tillverkande företaget. ERP står för enterprise resource planning och syftar till att ekonomiförvaltningen är uppbyggd i moduler enligt de största delområdena i det tillverkande företaget. Monitor ERP erbjuder sex moduler — tillverkning, inköp, försäljning, lager, tidsrapportering och redovisning. Modulerna ger företagaren en helhetssyn över verksamhetens processer och flöden, vilket främjar och underlättar beslutsfattningen i företaget.
- Mindre administration
- Effektiverat beslutsfattande
- Spårbar produktionskedja
- Tydlig överblick med aktuella data och information
- Tidsoptimering
- Kostnadseffektivt lager och effektiv materialplanering
Fördelarna med ett ERP-system är många för ett tillverkande företag. Automatiserade processer innebär mindre administration och att produktionskedjan kan spåras från råvara till slutkund. Den tydliga överblicken över flöden och processer ger viktig och aktuell information om verksamheten, vilket gynnar beslutsfattandet och optimerar tidsplaneringen för tillverkning och leverans till kunden. Dessutom effektiverar helhetssynen av verksamheten materialplaneringen och lagerhanteringen. Monitor ERP är kompatibelt med ett stort antal andra system, vilket innebär till exempel att ett befintligt lönesystem kan integreras med ERP-systemet, eftersom löneräkning inte är möjligt i Monitor-systemet.
Monitor erbjuder ett effektivt samarbete mellan företag och bokförare då båda parter kan arbeta i samma system, vilket framför allt underlättar informationsdelning. Möjligheten att föra in kontoutdrag direkt i Monitor-systemet bidrar likaså till en effektivare informationsdelning. Nooga bistår kunden med bokföringen i Monitor, medan kunden behändigt kan exempelvis upprätta reskontran, bygga upp prislistor och sköta lagerhanteringen kan vi på Nooga hjälpa till med sammanställningen av bokföringen. Såsom avstämning av reskontran och momsberäkning. Ett stort plus är också att bokföraren kan skapa specifika bokföringsrapporter i Monitor enligt kundens egna behov.
“Monitor är mer inriktat på vad det tillverkande företaget behöver; Företagaren kan styra hela tillverkningsprocessen där, som är a och o i ett tillverkande företag.”
Malin Grandal, Accounting and Payroll Specialist
Accounting and Payroll specialist Malin Grandal vid Noogas kontor i Närpes är bekant med att jobba tillsammans med kunder i Monitor-systemet. Hon upplever att kunderna uppskattar att alla företagets processer, inklusive bokföringen, kan skötas i samma system. Grandal tror det är framför allt möjligheten för företagaren att i Monitor styra allt från inköp av material till slutlig produkt som kunderna uppskattar, eftersom det är något som andra bokföringssystem inte erbjuder lika djupgående.
I sådana fall där kunden använder sig av Monitor-systemet sköter kunden sådana uppgifter som berör bokföringen i den dagliga verksamheten, såsom betalningar, fakturering, och övriga fortlöpande konteringar. Som bokförare hjälper vi på Nooga därefter företaget med bokföringen genom att se över den fortlöpande konteringen, avstämma reskontran och fixa momsberäkningen, och slutligen upprätta bokslut. ”Vi ser helt enkelt till så att allt är ok, skapar en överblick över månaden och avslutar bokföringen”, berättar Grandal. Hon vill påminna om att löneräkning inte är möjligt i Monitor utan då sköts löneräkningen i ett annat program. Möjligheten till tidsstämpling av arbetstid i systemet innebär ändå att bokföraren kan hitta den information i Monitor som behövs för att sköta företagets löneräkning.
Läs mer om Monitor ERP här: Monitor ERP
Har du frågor gällande Monitor eller andra ERP-system?
Ta kontakt!
Written by:Evelina Bodbacka