Bokföring, Ekonomiförvaltning, Nooga, Nooga Consulting
Från rent bord till tillväxtresa
12.08.2021
Augusti 2020 – Teams-mötet inleds och min kollega frågar med glimten i ögat ”Vad är detta för möte egentligen? Vad ska vi göra riktigt?”. Vi skrattar gott ett tag när vi noterar att kalenderkallelsen försetts med en intetsägande rubrik. Ingen av oss har en klar bild av vad tanken var med mötet. Jag upprepar kollegans kommentarer ”Vart är vi riktigt på väg?”. Skrattet tystnar, det blir tyst och jag undrar om anslutningen bröts. Nej, anslutningen bröts inte – men vi fick konstatera att vi står inför något nytt.
Tjänsterna för affärsutveckling hade precis omorganiserats både ur strategisk- och personalsynvinkel. De kunduppdrag vi gjort som underleveranser var klara och orderstocken var tunn. Vi hade nått punkten när släktingar, vänner och personer i närkretsen redan till stora delar blivit kunder. ”Nu närmar vi oss människor som är okända för oss. De vet inte ens vad vårt företag är och gör”, konstaterade jag till kollegan. Han såg lite plågat på mig och sade nervöst ”Jag är inte bra på det. Jag är van vid att gripa tag i befintliga trådar till kontakter”. Det blev tyst igen. Jag stirrade på sekunderna som tickade i Teams-mötet och det dunkade i mitt huvud ”Vart är vi riktigt på väg?”
Min kollega tröttnade på mitt stirrande och sa: ”Nu gör jag som jag gör med kunderna – jag ställer frågor”. Vi skrattade igen när vi upptäckte hur lång tid det tog för oss att inse att skomakarens barn faktiskt också kan ha skor. Min kollega blev inspirerad ”Vad är grunden för en framgångsrik företagsverksamhet, Timo?”. Nu kom vi igång och jag svarade: ”Företagets ägare berättar vad de vill med sitt ägarskap. Vi har ju gjort detta som en presentation så att vi regelbundet kan återvända till den.” Min kollega ställde mig alla frågor från frågearsenalen som används i kundarbetet. Efter ägarvilja fortsatte vi med vision och strategi och inom kort insåg vi att vi funderade på den avgörande roll som människor har i tillväxt- och lönsamhetskedjan. Kollegan hade tydligt beslutit att göra ett grundligt jobb när han ännu ville ha svar på frågor gällande internationalisering och digitalisering.
”Jag delar min skärm nu så att du kan se mina anteckningar från intervjun vi nyss hade”, sa min kollega med ett leende. ”Detta är ju lysande – du fick mig att tänka brett på centrala framgångsfaktorer”, utbrast jag. Vi skrattade lite till när kollegan flinade ”Jag vet åtminstone något om mitt jobb”. Jag såg på anteckningarna som tydligt var uppdelade under egna rubriker med tydliga fakta under. ”Du fungerar ju systematiskt som en robot”, flinade jag i gengäld. I det ögonblicket kunde en skarpsynt ha sett en lampa tändas i våra huvuden. ”Vi gör en sådan”, utbrast kollegan. Vi var båda övertygade om att intervjuformuläret som används i kundarbete definitivt borde bli digital och erbjudas alla intresserade för att sätta i gång tankearbetet.
Projektet med att utveckla en robot var en enda bergochdalbana. Ena dagen kom idéer och förslag gällande innehåll, egenskaper, utseende och användargränssnitt via dörrar och fönster och andra dagar satt vi med kollegan och vår kodare tysta i möte och huvudet var rätt tomt.
Slutligen var den första versionen av roboten klar och vi presenterade den. Vi fick feedback både gällande robotens namn och hela idéen med en robot. Till vår lycka fick vi många bra synpunkter gällande brandingen och beslöt oss sedan för att ge analysverktyget namnet Nooga Growth Map. Vi körde en testrunda med vårt färska analysverktyg och fick värdefull feedback. Vissa företag var ej alls intresserade av vår analys som är gratis och tar 5 minuter att göra. Vi fick också några kommentarer om att sidan har provocerande frågor och barnsligt innehåll. Någon trodde att det var frågan om finansieringstjänster. Alla som gett feedback har rätt. Hur som haver, tack vare projektet med tillväxtkartläggningen, Nooga Growth Map vet jag exakt vart Nooga är på väg och jag tror att även du kan få värdefulla tankeställare av vårt analysverktyg.