Nooga Consulting, Nooga Systems
Att bli digital
09.10.2020
Vad är digital transformation?
Transformationen av affärsverksamhetens och organisationens metoder och tankesätt mot digitalisering kallas digital transformation. Förenklat och intuitivt kan digitalisering innebära att man utnyttjar digitala teknologier inom olika affärsområden. Enbart ibruktagningen av digitala verktyg är dock inte alltid automatiskt ändamålsenligt om de inte har en effektiviserande effekt på verksamheten och inte skapar mervärde för kunderna.
En mer ändamålsenlig utgångspunkt för digitalisering är utvärdering och analysering av affärsmiljön, och på basen av den avgöra hur effektivt en organisation kan använda digital teknologi för att konkurrera i en alltmer digital värld. Behovet av digitalisering bestäms således av t.ex. intressenter, konkurrenter, personal och trender. Därför måste resan börja med att bestämma var du är och vilken typ av omgivning du arbetar i.
” Behovet av digitalisering bestäms således av t.ex. intressenter, konkurrenter, personal och trender. “
Vad är digital mognad (digital maturity)?
Ett sätt att driva digital transformation är att bedöma en organisations digitala mognad. Digital mognad bör utvärderas utförligt så att den kan definieras fullständigt för hela organisationen. Digital mognad bestäms inte bara av digitaliseringsnivån för en enda funktion utan också genom att observera organisationen som helhet och dess relation till omvärlden.
” Digital mognad bestäms inte bara av digitaliseringsnivån för en enda funktion “
Etablerade dimensioner för vilka digital mognad kan utvärderas består av kunder, strategi, teknologi, funktioner samt organisation och kultur. För dessa dimensioner bedöms digitaliteten separat genom att analysera t.ex. omgivningen, viljor, möjligheter, teknologier etc.
Betoningen på de olika dimensionerna beror starkt på t.ex. den bransch där organisationen verkar. Till exempel måste en organisation som utför tjänster på ständigt varierande olika platser ha möjlighet att kommunicera effektivt och i realtid mellan personalen och dess kunder. I en sådan organisation fokuserar man åtminstone på dimensionerna kund och människor (organisationen), för vilka omgivningen, behov och möjligheter måste utvärderas mer ingående. Målet kan vara att investera i en infrastruktur som möjliggör ovannämnda kommunikation, samtidigt som mervärde skapas för kunden och företagets verksamhetsmetoder förbättras.
Skiftet mot digitalisering bör göras till en permanent del av organisationens kultur och strategi, eftersom förändringen pågår och kräver uthållighet och små steg åt gången.
Behöver ni hjälp att ta nästa steg när det gäller digitalisering? Kontakta oss!
Ville Hautala
e-mail: ville.hautala@nooga.fi
tel. 0445385566
Läs också mera om våra Nooga-systems-tjänster här.
Written by: Ville Hautala