Experthjälp med e-handelns ekonomi
När du låter experter sköta e-handelsverksamhetens ekonomiförvaltning, kan du själv fokusera på kärnverksamheten. Kolla våra tjänster och begär en gratis kostnadsuppskattning!
Trusted By
Byt till Nooga redan idag
E-handelsföretag har en vardag fylld av utmaningar, det mest onödiga bekymret är troligen bokföringen. Den behöver nämligen inte sluka orimligt mycket av företagarens resurser, på bekostnad av verksamheten.
Modern bokföring, löneräkning, lagerhantering, systemintegrationer till betalningslösningar och rapporteringssystem är tjänster som vi kan skräddarsy för att underlätta er vardag. Alla tjänster är enkla att ta i bruk hos oss.
3 skäl att välja Nooga
1
Mångsidigt utbud av tjänster
Har din nuvarande bokföringsbyrå svårt att matcha dina behov? Hos oss får du mer än bokföringstjänster, vi ger också rådgivning om specialfrågor om e-handel.
2
De bästa digitala verktygen
Du har väl slutat ösa papperskvitton över din bokförare? Hos oss får du tillgång till de senaste digitala verktygen, både när det gäller fakturering, bokföring samt arbetstids- och projektuppföljning.
3
Direktnummer till egen rådgivare
Vi svarar när du ringer och slussar dig inte vidare till någon annan. Hos oss får du en egen rådgivare som alltid sköter dina ärenden, och ett direktnummer till denna person.
Nooga – en ekonomipartner för e-handeln
Nooga kan erbjuda följande helhetslösningar för e-handelsverksamhet:
- Ekonomiska läget i realtid
- Möjlighet till systemintegrationer mellan webbshop och ekonomiförvaltningssystemet
- Deklarera moms i Finland och övriga Eu-länder via One Stop Shop
- Bokföra rapporter från olika betalningsmedel
- Bokföra och beräkna lagervärde
- Elektronisk arbetstidsuppföljning
- Fakturor kan godkännas och betalas varifrån som helst
Nooga har ett team bestående av experter inom olika delområden som jobbar med e-handelsföretag. På Nooga kan vi hjälpa till med att svara på frågor gällande e-handel.
Digital ekonomiförvaltning sparar tid
Då man jobbar i digitala system, går det mindre tid åt till:
- att inventera lager
- att hämta fram bokföringsmaterial från e-post och annat eftersom all information finns i det digitala ekonomiförvaltningssystemet.
- att manuellt räkna ut arbetstimmar och semesterdagar.
- att samla underskrifter och godkännanden av olika personer.
- onödiga manuella och överlappande mellansteg > mera värdefull tid för själva verksamheten.
F.A.Q
Om du säljer varor till privatpersoner utanför Finland, måste du vanligtvis följa momsreglerna i det land där kunden är bosatt eller där försäljningen sker. Det innebär att du kan behöva registrera dig för moms i det aktuella landet och följa dess specifika momsbestämmelser och skatteregler för e-handel. Vid försäljning till privatkunder inom EU kan ni också använda One Stop Shop (OSS) -systemet. Med OSS kan ni enkelt deklarera och betala moms för försäljning till privatkunder i andra EU-länder via en enda deklaration som görs kvartalsvist. Inom EU tillämpas gemenskapsreglerna för moms för företagskunder när varor transporteras från Finland till ett annat EU-land, förutsatt att köparen är momsregistrerad i ett annat EU-land än Finland och att handelspartnern, som är etablerad i ett annat EU-land, har ett giltigt momsregistreringsnummer. Vid försäljning utanför EU (export) följs momsreglerna för respektive försäljningsland.Läs mer om momsreglerna och hitta svar på andra frågor som gäller ekonomihantering för e-handelsföretag.
För att bokföra internationell försäljning, registrera alla försäljningstransaktioner, bokför momsen enligt gällande regler, använd lämpliga konton för intäkter och kostnader, och följ lokala bokförings- och rapporteringskrav. Samarbeta med bokförare eller skatteexperter för att säkerställa korrekt bokföring och överensstämmelse med lagar och regler. Kolla reglerna och hitta svar på andra frågor som gäller ekonomihantering för e-handelsföretag.
För att bokföra rapporter från olika betalmetoder i ett digitalt ekonomihanteringsprogram, bör du först skapa separata kategorier eller konton för varje betalningsmetod. Därefter matchar du inkommande transaktioner från varje betalningsleverantör med motsvarande kategorier eller konton i programmet. När transaktionerna är matchade, bokför intäkter och kostnader på rätt konton. Glöm inte att jämföra regelbundet dina bokförda transaktioner med rapporter från betalningsleverantörerna för att säkerställa noggrannhet och överensstämmelse. Läs mer om olika betalningsmetoder och hitta svar på andra frågor som gäller ekonomihantering för e-handelsföretag.
För att hantera returer effektivt bör du först skapa en tydlig returpolicy. När du mottar en retur, registrera den och dokumentera skälen för returen. Uppdatera ditt lagersystem med returerna och genomför återbetalningar eller utbyten enligt din policy. Avslutningsvis, var uppmärksam så att returerna kommer med i bokföringen på rätt tidpunkt. Kolla svaret och hitta svar på andra frågor som gäller ekonomihantering för e-handelsföretag.
Vill du ha hjälp med e-handelns ekonomihantering?
Fråga efter en gratis kostnadsuppskattning för e-handelns bokföringstjänster.
Referens
Webshopens ekonomi sköts digitalt
Att kunna fokusera på tillgodose kundernas behov istället för att fokusera på ekonomiförvaltning. Lina Björkskog, grundare för Widetoes är väldigt nöjd med den smidiga digitala ekonomihanteringen och expertisen som kommer på köpet.
Det är ju dumt att sitta och göra något som någon annan kan sköta bättre.
Lina Björkskog– Widetoes Oy Ab
Begär offert för företagets ekonomilösningar
Vi skräddarsyr offerten enligt e-handelns behov. För offerten behöver vi vissa uppgifter om företaget. Ange rätt antal nedan.
Antal löner per månad
Antal inköpsfakturor per månad
Antal försäljningsfakturor per månad
Antal kvitton per månad
Tips från experter på e-handel
Det är en konst att hantera ekonomin för ett e-handelsföretag. Nooga har experter som kan hjälpa. Läs våra tips här!