Taloushallinto

Eläkkeet ja etuudet ilmoitetaan tulorekisteriin 1.1.2021 alkaen

15.09.2020

Vuosien 2019 ja 2020 aikana työnantajat sekä kotitaloudet ovat ilmoittaneet maksetut palkat tulorekisteriin viiden kalenteripäivän kuluessa maksupäivästä. Tämä on kuluvan vuoden aikana nopeuttanut muun muassa viranomaishakemusten, kuten sairaspäiväraha- ja vanhempainpäivärahahakemusten täyttämistä.

Ensi vuoden alusta lähtien myös eläkkeet ja etuudet ilmoitetaan tulorekisteriin. Ilmoittamisen hoitaa näidenkin osalta aina niiden maksaja. Tiedon käyttäjillä on tulevaisuudessa reaaliaikaisten palkkatietojen lisäksi käytössään myös henkilölle maksetut eläkkeet ja etuudet. Tämä mahdollistaa entistä nopeamman hakemusten käsittelyn esimerkiksi Kelan ja työttömyyskassojen osalta.

Laajennuksen myötä tiedon käyttäjäksi liittyy myös ulosottoviranomainen. Ulosottoviranomainen pääsee nyt hakemaan tulorekisteristä ulosottovelvolliselle maksetut tulot kätevästi yhdestä paikasta ja näin ollen seuraamaan, että ulosottomääräyksiä noudatetaan. Tulotietojen lisäksi ulosottoviranomainen voi saada tulorekisteristä tiedon myös esimerkiksi työsuhteen määräaikaisuudesta tai sovitusta työajasta, mikäli yrityksellä on käytössä laajempi ilmoittamistapa.

Written by: Anna Ojala